3 באפריל 2010

10) המדריך לתחבורה ציבורית בהונג קונג

התחבורה הציבורית בהונג קונג היא בין הטובות בעולם: יעילה, נוחה, בטוחה, זולה למדי, ומשולטת כראוי (גם באנגלית), מה שהופך את הנושא של השכרת רכב למיותר לחלוטין... (מה גם שהכבישים צפופים, קשה מאוד למצוא חנייה, וגם במקרים הנדירים שצריך להגיע ל"חור" שלא נמצא על מפת התחבורה הציבורית, מונית תהווה בדרך כלל אלטרנטיבה טובה ונוחה יותר).

כרטיס Octopus Card וכרטיסי "פס" למיניהם...
לאחר שסיימתם את ענייניכם עם פקידי ההגירה והמכס, ולפני שתעזבו את נמל התעופה, מומלץ לרכוש כרטיס Octopus Card מדלפק שירות הלקוחות של רכבת Airport Express, שנמצא במרכז אולם הנוסעים הנכנסים (Airport Express Customer Service Counter).

הכרטיס האלקטרוני הזה "תופס" בכל ערוצי התחבורה הציבורית בהונג קונג, ממיניבוסים וחשמליות, דרך מעבורות ורכבת תחתית ועד לרכבת ההרים Peak Tram ואפילו בחלק מהמוניות ובחנויות נוחות מסוימות , והוא יהפוך את חייכם לקלים יותר ויחסוך לכם את הטרחה של הכנת הסכום המדויק מראש... בעיקר באוטובוסים ובעוד כמה סוגים של תחבורה ציבורית שבהם לא מחזירים עודף.

הפרינציפ פשוט מאוד: מצמידים את הכרטיס לעינית האלקטרונית בכניסה (וביציאה) לרכבת התחתית, לאוטובוס או איפה שלא יהיה... והסכום המדויק של הנסיעה מקוזז באופן אוטומאטי (אפילו לא צריך להוציא את הכרטיס מהארנק – העינית קוראת דרך זה).

בעת רכישת הכרטיס משלמים פיקדון (deposit) של HK$ 50, אותו מקבלים כשמחזירים את הכרטיס (ביחד עם היתרה הבלתי מנוצלת שיש בכרטיס).
ניתן להטעין את הכרטיס בכל תחנת רכבת (MTR או KCR), במכונות האוטומאטיות או אצל הפקיד בדלפק שירות הלקוחות.

חושבים לבקר במקאו ? בקרו באתרים האחרים שלנו :

כרטיס Airport Express Travel Pass מתאים לאלו שמתכוונים להשתמש הרבה בתחבורה הציבורית. ה"פס" הזה נותן לכם נסיעה בכיוון אחד או שניים על רכבת ה Airport Express, כמו גם שימוש ללא הגבלה ברכבת התחתית (MTR) והרכבת הבין עירונית (KCR) לשלושה ימים רצופים.

בעת הכתיבה, מחירו של "פס" כזה הוא HK$ 220 (לכיוון אחד) או HK$ 300 (לשני כיוונים), ומכיוון ש HK$ 50 הם בעצם פיקדון, אתם מוציאים למעשה רק HK$ 170 / 250...
בהתחשב בעובדה שכרטיס Airport Express רגיל עולה כ HK$ 100 לכיוון / HK$ 180 הלוך-ושוב, הרי שנותרים בידיכם HK$ 70 לתקופה של שלושה ימים... וזה לא רע אם אתם מתכוונים לנסוע הרבה, אבל מצד שני זאת גם לא מציאה כזאת גדולה, בעיקר כשחושבים שה"פס" הזה לא מכסה את המעבורת, את החשמלית ואת מרבית האוטובוסים...

כרטיס Tourist Day Pass עולה HK$ 55 ומעניק לכם שימוש חופשי ברכבת התחתית (MTR) והרכבת הבין עירונית (KCR), לא כולל ה Airport Express, למשך 24 שעות רצופות (השעון מתחיל לתקתק מהרגע שבו מתחילה הנסיעה הראשונה שלכם – לא מהרגע שבו רכשתם את הכרטיס).

כמו במקרה של ה Airport Express Travel Pass, זה לא כולל סוגים שונים של תחבורה ציבורית ועלול להתברר כיותר כאב ראש מחיסכון...

לעוד מידע ורכישה מקוונת של כרטיסים, תוכלו לבקר בדף של Airport Express Travel Pass.

כפי שכבר הוסבר, את כל הכרטיסים וה"פסים" ניתן לרכוש בדלפק Airport Express Customer Service שבאולם הנוסעים הנכנסים, או בדלפק שירות הלקוחות שבתחנות הרכבת התחתית (MTR) השונות.


תחבורה מנמל התעופה לעיר – ובחזרה...
הדרך הנוחה והמהירה ביותר להגיע מנמל התעופה לעיר ובחזרה היא, בדרך כלל, באמצעות רכבת ה Airport Express (למרות שאוטובוס מהווה אופציה זולה יותר).

רציף התחנה נמצא בקצה אולם הנוסעים הנכנסים וכל שעליכם לעשות הוא לרכוש כרטיס בדלפק שירות הלקוחות שבמרכז האולם (Airport Express Customer Service Counter) ולגשת לשם.
רכבת יוצאת כל 12 דקות, משש בבוקר ועד כמעט אחת אחר חצות, וגומעת את המרחק עד Central (בלב הונג קונג) ב 24 דקות בסך הכול.

מתחנות ה Airport Express ב Central ו Kowloon פועלים מיניבוסים (שאטל) חינמיים, הלוקחים את הנוסעים לבתי המלון השונים שבסביבה. נוסעי ה Airport Express זכאים גם לנסיעה אחת חופשית ברכבת התחתית/MTR, בטווח של עד שעה אחרי/לפני נסיעתם ב Airport Express).

אפשר לעשות Check in בתחנות ה Airport Express ב Central ו Kowloon ולקבל את כרטיס העלייה למטוס (boarding pass) במקום. הסידור הזה קיים למרבית חברות התעופה (כולל אל על) אך לא כולל טיסות לארה"ב, בהן חייבים לעשות את ה Check in בנמל התעופה עצמו.

כרטיס בכיוון אחד מנמל התעופה, או אליו, עולה HK$ 60 ל Tsing Yi (פרבר מגורים שלרובכם אין בו שום עניין...), HK$ 90 ל Kowloon ו HK$ 100 ל Central שעל Hong Kong Island.
כרטיס הלוך ושוב עולה HK$ 180 / HK$ 160 / HK$ 110 (תלוי לאן נוסעים) ותקף לתקופה של עד 30 יום מרגע הנפקתו.

אלו מאיתכם שנמצאים בעיר לחניית ביניים ישמחו בוודאי לשמוע כי נוסעי Airport Express השבים לנמל התעופה באותו היום, צריכים לשלם רק על כיוון אחד (בין אם אתם משלמים באמצעות כרטיס Octopus ובין אם רכשתם כרטיס Same Day Return ticket של Airport Express).


אוטובוסים הם זולים יותר מה Airport Express אך הרבה יותר איטיים (בעיקר בשעות העומס) ויתרונם העיקרי הוא בעובדה שהם פועלים 24 שעות ביממה, ובמקרים מסוימים, שהם מביאים אתכם עד פתח המלון וחוסכים מכם את הצורך לעבור מהרכבת למיניבוס ולבזבז זמן ואנרגיה... (בתנאי, כמובן, שהמלון שלכם נמצא לאורך המסלול של אותו הקו).

מחיר הכרטיס לכיוון אחד נע בין HK$ 20 ו HK$ 40 שזה פחות מחצי מ Airport Express.

קו A11 נוסע ל Causeway Bay, Wanchai ו Central שעל Hong Kong Island. N11 הוא "הגרסה הלילית" של הקו הזה (HK$ 40 לכיוון ביום, ו HK$ 33 בלילה)

קו A21 נוסע ל Mongkok ו Tsim sha Tsui ב Kowloon. N21 הוא "הגרסה הלילית" של קו זה (HK$ 33 לכיוון בשעות היום ו HK$ 23 בלילה)


מלונות רבים מציעים לאורחיהם אפשרת של הסעה בתשלום מ/אל נמל התעופה. בדרך כלל מדובר על מחיר למיניבוס ולכן, אם אתם משפחה או קבוצה של כמה אנשים, עדיף לשכוח מה Airport Express ופשוט לבקש מהמלון שישלח את הרכב שלו.

חושבים לבקר במקאו ? בקרו באתרים האחרים שלנו :

הרכבת התחתית - MTR
ה MTR, הרכבת התחתית (מטרו) המפורסמת של הונג קונג, היא אחד מאמצעי התחבורה הנוחים ביותר בטריטוריה ומגיעה למרבית האטרקציות התיירותיות והמקומות המעניינים.

תחנות ה MTR משולטות היטב ולכל אחת מהן יש כמה וכמה יציאות/כניסות המובילות ישירות למוקדי העניין של אותו אזור. יש לזכור כי קווי ה MTR אינם מעגליים, ולכן יש בכל תחנה שני רציפים – אחד לכל כיוון, וחשוב לבדוק שאתם אכן הולכים לרציף הנכון.
בתחנות מסוימות יש Interchange, כלומר אפשר לעבור בהן מקו רכבת אחד לשני, אם צריך... בכל מקרה המעבר בין הקווים מתבצע בתוך התחנה ואין צורך לצאת ממנה.

כל אחד מקווי ה MTR מסומן בצבע שונה (על השלטים ובמפות):

The Island Line : נוסע לאורך החוף הצפוני של Hong Kong Island ועובר דרך כל מרכזי הקניות והבילוי שלאורך רצועת החוף, כולל Causeway Bay, Wanchai, Central ו Sheung Wan.

Tsuen Wan line : מתחיל מתחנת Central שעל האי הונג קונג (שם יש חיבור ל Island Line), עובר מתחת למיצר ויקטוריה וממשיך, לאורך Nathan Road, דרך Tsim sha Tsui ו Mongkok ועד לעיר המגורים המודרנית Tsuen Wan שבטריטוריות החדשות (נקודת יציאה מעולה לביקור באזור).

Tung Chung line נוסע לאורך תוואי המסילה של ה Airport Express ומשמש את מי שמעוניין להגיע לדיסנילנד, כמו גם לעיר המודרנית Tung Chung שעל האי לנטאו, ממש ליד נמל התעופה (משם יוצאים לכל המקומות המעניינים ב"לנטאו").

Disneyland Resort line הוא קו קצר המחבר את תחנת Sunny Bay שעל קו Tung Chung עם הדיסנילנד של הונג קונג.

Kwun Tong line נוסע דרך אזורי מגורים ומסחר בחלקו המזרחי של חצי האי Kowloon ולוקח נוסעים לתחנת Kowloon Tong Station של רכבת ה KCR (רכבת לטריטוריות החדשות וגבול סין), כמו גם לכמה אתרים מעניינים...

Tseung Kwan O line נוסע מהחוף הצפוני של האי הונג קונג לאזורי מגורים מודרניים שבדרך כלל אין לתיירים שום עניין בהם.


מוניות
עשרות אלפי מוניות מציפות את רחובותיה של הונג קונג... הן זולות, זמינות ובדרך כלל אמינות, ומהוות אופציה מעולה למי שמעוניין לנסוע מתחנת MTR למקום לא רחוק, או למי שצריך להגיע לאיזה "חור" ששום אוטובוס לא מגיע אליו...

המחיר ההתחלתי עומד על HK$ 18 ב Kowloon ו Hong Kong Island ועל HK$ 14.5 בטריטוריות החדשות ו HK$ 13 על האי לנטאו, ומכסה את שני הקילומטרים הראשונים (בהרבה מקרים לא תזדקקו ליותר מכך...), כל 200 מטר נוספים או דקת המתנה יעלו לכם
HK$ 1.50 על האי או ב Kowloon ו HK$ 1.30 בטריטוריות החדשות או "לנטאו".

ישנן, כמובן, גם כל מיני "תוספות": על מזוודות נוספות (HK$ 5 לכל מזוודה), הזמנה דרך הטלפון (תוספת של HK$ 5) או במקרה שנוסעים דרך כביש אגרה (די נדיר), אבל איך שלא תסתכלו על זה, זה עדיין משתלם מאוד ביחס לערים גדולות במערב...

מוניות צבועות אדום נמצאות כמעט בכל אזור בהונג קונג
מוניות ירוקות משרתות את האזורים "הכפריים" של הטריטוריות החדשות
מוניות כחולות משרתות את האי לנטאו.

כל מונית שהיא מורשית לנסוע אל ומנמל התעופה.

מרבית נהגי המוניות מדברים אנגלית ברמה כזו או אחרת (לא שייקספיר, אבל מספיק בשביל להבין לאן אתם רוצים להגיע), אך אם אתם מעוניינים לנסוע למקום מרוחק או מקום שאיננו אתר תיירותי ידוע, כדאי לבקש מהעובדים במלון שיירשמו לכם את שמו בסינית.

כמה נקודות שכדאי לזכור, כשנוסעים במונית :

לראות שהמונה פועל והמחיר ההתחלתי נכון (המחירים שציינתי נכונים לזמן הכתיבה)

בקשו מהנהג לתת לכם קבלה ((Receipt עם הפרטים. במקרה ששכחתם משהו אצלו ברכב, תוכלו לפנות ל"קו החם" של אבידות ומציאות במוניות (טלפון 1872 920, 24 שעות ביממה).

כל נהג חייב להציג שלט זיהוי קטן על ה"דש-בורד", הכולל את שמו ועוד כמה פרטים מזהים... אם נתקלתם בבעיה עם נהג מסוים, קחו את פרטיו, ותוכלו להתלונן.


אוטובוסים ומיניבוסים
למרות שהם איטיים יותר מהרכבת התחתית, אוטובוסים מגיעים להרבה מקומות שה MTR לא מכסה, ומן הסתם תמצאו את עצמכם משתמשים בהם מידי פעם בפעם... המומלצים ביותר הם, כמובן, אלה עם שתי הקומות (double deckers), בעיקר בקווים שחולפים דרך נופים ציוריים (למשל האוטובוסים שנוסעים ל Stanley ו Repulse Bay שעל חופו הדרומי של האי הונג קונג).

יתרון נוסף שיש לאוטובוסים הם קווי הלילה, שממשיכים להסיע את הבליינים זמן רב לאחר שה MTR שוכבת לישון...

המיניבוסים של הונג קונג ידועים גם כ Public light buses או Maxicabs ופועלים בעיקר על קווים שאוטובוס או MTR לא מכסים. תיירים לא מרבים להשתמש בהם ולמרות זאת רצוי לדעת עליהם כמה דברים:

המיניבוסים בעלי הגג הירוק נוסעים על קווים מוגדרים ועוצרים בתחנות מוגדרות, בעוד המיניבוסים בעלי הגג האדום נוסעים על קווים לא לגמרי מוגדרים ומעלים/מורידים נוסעים היכן שמתחשק להם (כל עוד זה מותר על פי חוק).

ניתן לשלם במיניבוסים עם Octopus Card (בעיקר בירוקים)
כשאתם רוצים לרדת – פשוט לצעוק לנהג שיעצור (למרות שהיום יש כבר בחלק מן המיניבוסים הירוקים פעמון "עצור" נורמאלי).
מרבית נהגי המיניבוס לא מבינים אנגלית – תדאגו שיהיה לכם את שם המקום כתוב באנגלית או תתפללו שיהיו במיניבוס נוסעים שיבינו אתכם (בדרך כלל יהיו, אבל בשביל מה להילחץ...).
כשמיניבוס מתמלא (16 נוסעים בישיבה) הוא לא עוצר עד שמישהו יורד... אז אם מיניבוסים חולפים על פניכם בתחנה ולא עוצרים, אל תקללו בבקשה... פשוט תבינו שאסור להם לדחוס נוסעים בעמידה.


חשמלית (Tramway)
החשמלית (Tramway) ההיסטורית של הונג קונג מקרקשת ומקשקשת על הפסים ברעש גדול, תוך היא חולפת ברחובות שלאורך רצועת החוף הצפונית של האי הונג קונג (Hong Kong Island), דרך Sheung Wan, Central, Wanchai, Causeway Bay , Happy Valley , Shau kei Wan ועוד אזורים שמטיילים עשויים למצוא בהם עניין רב.

היא פועלת כל יום, משש בבוקר ועד חצות, מחיר הנסיעה האחיד הוא HK$ 2 וניתן לשלם גם ב Octopus Card... פשוט לעלות לקומה השנייה, לראות איך העיר חולפת על פניכם וליהנות מיופי של חוויית נסיעה... לא להחמיץ !

* כדאי להימנע מהנסיעה בחשמלית בשעות העומס (peak hour) שאז היא עלולה להיות קצת יותר מידי דחוסה...

חושבים לבקר במקאו ? בקרו באתרים האחרים שלנו :

הרכבת הבינעירונית של הונג קונג (KCR) והרכבת הפרברית הקלה (LTR)
בניגוד לרכבת התחתית (MTR), ה KCR היא רכבת בינעירונית של ממש, למרות שהיא מתפקדת יותר כמו מה שקוראים "רכבת פרברים" בערים גדולות בעולם... (תכל'ס, אין כמעט שום מרחבים בינעירוניים בהונג קונג).

מטיילים משתמשים ב KCR בכדי לנסוע למסוף הגבול הראשי עם סין (Lo Wu) ולעוד כמה אטרקציות בטריטוריות החדשות.

הרכבת הפרברית הקלה (Light Suburban Rail) מחברת כמה תחנות רכבת מרכזיות עם הפרברים שמקיפים אותן, ולמטיילים כמעט שאין בה שום צורך... למרות שגם היא מגיעה לכמה מקומות שאתם עשויים לגלות בהם עניין.

מעבורות ועוד אמצעי תחבורה
כעיר הבנויה סביב מפרצים ואיים רבים, יש להונג קונג רשת של קווי מעבורת ו "מוניות שירות ימיות" (Kai-to) המחברים בין חלקיה השונים של הטריטוריה, כמו גם למקאו השכנה ולערים שמצידו הסיני של הגבול.

ה Star Ferry ההיסטורית היא, כמובן, המעבורת המפורסמת ביותר בהונג קונג (ואחת מהמפורסמות בעולם) אך יש עוד הרבה חברות וקווי שיט, עליהם נפרט בפרקים הרלוונטיים על טיולים ואתרים בחלקיה השונים של הונג קונג...

עוד אמצעי תחבורה מפורסם בהונג קונג (שגם עליו נדבר בהרחבה בפרק הרלוונטי) הוא רכבת ההרים ההיסטורית (ה Peak Tram), המעלה נוסעים מ Central אל מרומי Mt. Victoria

כל הזכויות שמורות ל אסיה-פסיפיק מדריכים בע"מ © 2009-2010

3 תגובות:

  1. רוני
    איזה השקעה ואיזה עזרה ענקית אתה נותן כאן
    אתר מקיף,מובן,יעיל
    תודה רבה על ההשקעה המרובה

    השבמחק
  2. תודה רבה עזרת לי מאד

    השבמחק
  3. שאלה
    לפי התחשיב שציינתם
    עדיף למשפחה בת 5 נפשות לקחת מונית משדה התעופה למלון במרכז
    תודה

    השבמחק